Sunday, April 14, 2013

Kembara umrah - shopping..hehe

kita layan sedikit gambar dulu ye... hehe
 ok..fariesh n fahim pakai baju yg beli kat mekah.. sbb tak basuh baju..hehe
ini juga.. sgt selesa dia pakai yg ni.. mmg ngam saiz dua orang budak nih.. murah jugak la.. tapi balik kena jahit tepi sendiri..hehe.. tp ada jugak yg dah jahit tepi... tgk harga jugak la...haha..
ok.. ni aku belikan jubah utk anak buah yg gegirl...sama design dgn fayha punya..
ok, overall harga jubah disana mmg la lagi murah dr yg jual di malaysia..hehe... so pegi sana tak yah nak bwk bnyk baju pun takpe.. bole beli kat sana je.. affordable la.. ada yg serendah 30 riyal utk pompuan, 20 riyal utk lelaki, n 10 riyal utk kanak2... tp biasalah.. saiz tak semua sama.. ada labuh... ada jugak yg senteng sket.. tgk jenis jubah la... kena ukur di badan sendiri..ahaks... aku beli jubah jugak... ada yg labuh.. so mmg tak leh nak pakai trus la kat mekah... lagipun aku masih BF si fayha tu.. so jubah kena lah yg ade belah bahagian depan... ada jugak jual.. aku beli satu.. yg lain tu aku kena alter kat umah.. sama la cam husband aku.. beli jubah.. tapi nak pakai kena alter dulu sebab dia kurang ketinggian..haha... 

mmg seronok berbelanja disana... tak yah cakap arab pun.. mereka akan berbahasa melayu jek... hehe..so pandai2 la tawar menawar ye... tips.. kalo nak beli baju... jgn la tunjuk sgt duit yg korang ada tu.. kuarkan sket2...nnti kalo korang kate tak cukup duit, dia akan kurangkan lagi harga baju tu... hehe..ada yg jual 120riyal.. bila aku cakap tak cukup duit, dia terus turunkan 80 riyal jek... masa ni aku dah beli sehelai jubah la..pastu belek satu lagi.. tu yg dia offer aku lagi tu...ni di mekah la..(hmm.. tak snap lak gambar jubah2 yg kami beli.. bnyk jugak la... hadiah utk rakan, sedara2.. terpaksa beli satu beg tarik sederhana besar khas utk isi baju2 yg baru beli ni..haha... dahsyat kan..

lain2 barang mcm tasbih, kopiah..aku rasa kat madinah lagi murah..sebb kat madinah ada yg jual satu peket(12 set)..tp cr kat mekah, sume jual 1 set jek.. so kalo yg nak beli bnyk buat hadiah utk rakan2, saudara, bole beli kat mekah.. jimat bnyk la... lain2 mcm tudung2 pun bnyk.. tp aku tak beli la.. mostly shawl la.. 10 riyal...kat madinah kebanyakan yg murah2 tu yg jual kat dataran luar masjid... kalo kat dalam kedai tu mahal sket la.. tp kalo jubah pompuan tak bnyk choice sgt la berbanding di mekah... kat mekah mmg rambang mata lah.. kalo boleh nak hangkut sume jenis..hehe... tp kalo jubah lelaki kat madinah bnyk yg murah2 sket la.. bole jugak beli utk saudara, rakan ke kan... 

lagi shopping kurma kat pasar kurma di madinah... haha.. ni pun tempat habiskan riyal nih..hehe.. kami bnyk beli kurma ajwa jek.. sana yg saiz besar dapt 80 riyal per kg, kalo kat sini dlm 100-120 rm per kg rasanya... tak bnyk pun beli..dlm 4 kg je ..hehe.. n beli jugak kurma mariam
(aku suka mkn yg ni jugak) lain2 mcm kismis(kami beli 3 saiz..anak2 suka mkn kismis) kacang2...n lain2 la...

kalo time ziarah tmpt2 lain tu ade jugak tempat jual2..tapi aku mmg tak beli apa2 pun la...

No comments:

Post a Comment