Friday, November 2, 2012

petai beeezeeee!

salam jumaat..eh lam tak bersiaran..beezee la...huhu..tak sempat nak hapdet blog..facebook pun kekadang je update...bukan malas ye...hehe.. tak tau nak mula apa..bnyk nak citer..
tp hmm..kita citer yg ni dulu lah ye..


hah..sape makan petai??? ye PETAI...ni mmg feberet aku nih..hehe..tp tokleh mkn time hari keje..kang berbau lak toilet hopis..kikiki..ini petai aku rembat kat pasor khamis kt pt raja ni... cantikkan mata petai tuh..bulat2 n rapat2.. seikat 5 hinggit...nmpak bnyk pulak kalo nak makan dua orgkan.. slalu petai ni aku buat sambal , kalo mkn gitu je kureng sikit la.. n lg satu aku suka buat jeruk petai.. sbb boleh tahan lama..kalo bnyk gini bilenye nak abis makan..makan pun time weken jek.. kalo simpan lelema pun layu kan..(tu la tamak stg nak beli bebanyak kan..haha) 

okeh ..kat sini aku just nak share cemane nak buat petai jeruks...(tak sabarnye nak hadap jeruk ni..)

memula petai korang rebuskan kan bagi layu..seperti gamabr di atas ..bukan ayu ye...kikiki... b4 that petai tuh korang potong2 la guna gunting..pastu baru rebus...tp kalo ado periuk beso, buleh je nak rebus satu papan tuh..

lepas dah rebus..korang boleh la picit2kan biji2 petai kluar dari sarungnye..hehe..syok buat kerja picit2 nih..hehe..bila rebus tuh bg lama sket la..kalo tak nnti bila picit..biji petainye tak bersih licin..


pastu.. masukkan dalam bekas..letak air (aku guna air suam).. letak garam secukupnye..nnti kalo kurang masin boleh tambah garam lg..n letak asam keping..nak bagi masam..kalo tak masam tak sedap..bg aku la..hehe

okeh..ni yg dah ready untuk di simpan.. dua hari dah boleh makan dah... pastu simpan esbox...lg tahan lama...manyak syok oo.. kalo mkn ngan nasi goreng pun dah sodap..hehe...selamat berpetaian.. :)

1 comment:

  1. tudiaaa.. dia wat jeruk petai tu...
    nyum nyum... sedapppnya.. :D

    ReplyDelete