Saturday, April 13, 2013

Coretan umrah mac 18-28 mac 2013 - permulaan perjalanan


Alhamdulillah... Umrah kali ini adalah perjalanan umrah kali kedua buat aku..dulu pergi masa bujang ngan mak ayah aku gak.. kali ni dapat pergi lagi ngan mak ayah aku dan bersama suami dan juga anak2 aku.. Alhamdulillah… walaupun pernah pergi..tapi pengalaman kali ni juga seperti pengalaman pertama jugak.. sebabnya.. ada suami dan anak2, dan juga keadaan di mekah dan madinah juga dah berubah.. so boleh dikatakan mcm 1st experience jugak la..

Ok , sebagai permulaan, aku nak citer tentang persiapan sebelum berangkat… haha..ni agak mencabar la jugak.. mcm2 nak pikir..barang2 keperluan pun aku beli sikit2…tp ada jugak yg beli last minute… kalo bab kemas beg tu.. mmg  very d last minute punye keje..hehe..tghari nak bertolak ke kl ( aku stay umah parents aku dulu sehari sebelum berangkat) pagi2 buta tu aku ngemas ngan husband… time ni budak2 tgh membuta..senang la sket…mula2 risau gak… takut terbanyk beg..maklum la.. baju budak2 bwk lebih sket la.. tapi setelah disusun (semua baju aku gulung2 je).. muat2 dua beg sederhana besar (28’)… satu backpack(boleh tarik) untuk bwk dalam flight.. dan aku bawak umbrella stroller satu with buggy board and ring sling satu.. 

 ni gambar anak2 semasa nak check in..huih..(berkeliaran jugak la anak2 aku kat airport nih..hehe)

Untuk pakaianan kelengkapan,
Pakaian (aku n husband)- masing2 bwk 5 persalinan jek tidak termasuk pakaian untuk ihram..
Untuk anak2 -  bwk 6 persalinan jek..sweater sorang satu, socks,
Pakaian ihram – aku n husband sorang 2 pasang, Anak2, sorang satu kain ihram
Medicine – aku bwk ubat demam, batuk, selsema, n vitamin c..
Toiletries -  bwk yg travel pack (small size)utk anak2(yg ada bedak, sabun n lotion), berus gigi+ubat gigi 
pampers utk fayha (satu beg 60pcs..tp berlebih jugak la)
body lotion (nivea)
selipar (utk aku n husband)
gunting kecil, pin, pen, ketip kuku, sikat rambut,
buku umrah, dan doa
biskut, gula (utk anak2 masa dlm flight, hotel, n masjid)

ni je rasanye yang kitorang bwk, mcm baju tu kalo rajin lepas pakai terus basuh la.. kalo tak pun bole hantar dobi je…mcm aku, masa di madinah mmg tak basuh baju la..lagipun tak lama, Cuma 4 hari jek di madinah.. lagipun perjalanan dari madinah ke mekah dah siap2 pakai pakaian ihram… so di mekah baru kitorang hantar dobi jek..

Alhamdulillah, persiapan kami sebelum berangkat berjalan lancar, tapi..terselit juga sedikit dugaan buat kami semasa di KLIA.. sebelum naik flight.. anak aku yg kecik tu ada tanda2 nak kena chicken pox ( jangkit dr abangnya yg baru baik tu..) agak gelisah jugalah aku..ye lah.. depart dlm kul 11 pagi.. 10.30 pagi tu baru Nampak tanda chicken pox..pergi cari  ubat..tapi ubat yg di cari takde pulak… jumpa guardian farmasi, dpt ubat untuk tahan gatal jek.. nak pergi klinik di klia pun takut tak sempat.. dlm kepala otak ni asyik pikir imani jek..risau gile.. tp lepas tu.. aku redha.. ape pun yg terjadi.. aku memohon dipermudahkan urusan dan semoga tabah menghadapi ujian dariNYA..

1 comment:

  1. Tahniah anda berjaya menjalankan ibadat umrah dengan sempurna.

    Kamaruddin B Hassan

    ReplyDelete