Saturday, April 13, 2013

Kembara umrah - madinah

Kami naik kapal MAS.. yg disewa khas utk jemaah tabung haji.. so mmg takde org lain la selain jemaah dan petugas tabung haji… kami satu family dok satu row dlm flight… n fayha diorang bg bassinet.. haha.. tido jugak dia dalam tu..tp kaki terjulur kuar la…hehe.. baby besor la katakan..hehe.. Alhamdulillah..anak2 pun tak berapa meragam.. Cuma jerit2 jek sbb nak main game/ tgk cerita/ main ngan kawan…perjalanan adalah selama 8 jam.. 

 
ni gambar snap masa dah nak sampai madinah..muke cam baru bangun tido tak..hehe
 ni airport madinah..sempat snap dr bas jek..sbb tugambar senget..hehe...

Sampai di airport madinah.. kami terus naik bas pergi ke hotel.. dalam bas tu dah ada org jual sim kad telephone… aku pun beli jugak la.. lepas check in hotel..masuk bilik terus lepak.. kepenatan.. makan mlm pun kami tak turun makan…(oh ya , sampai sana pukul 8 mlm waktu madinah) sembahyang pun dlm bilik je.. anak2 pun trus tido lagi..  kami pergi sembahyang dimasjid nabawi waktu subuh.. kat sana ada dua kali azan.. azan pertama tu adalah sejam sebelum azan subuh.. jgn pulak ada yg sembahyang subuh masa azan pertama lak..hehe.. azan pertama tu kami dah gerak utk ke masjid.. skali ngan anak2.. of cos anak2 tak mandi la..hehe..mak ayah dia je mandi..aku bwk fayha, n yg boys ikut ayahnya la... 
 perkarangan dataran masjid nabawi yg ada payung2 giant uh..dulu pergi lom ada lagi yg kat luar nih...

Alhamdulillah.. syukur dpt menjejak kan kaki di masjid nabi ini.. aku bwk fayha je utk solat subuh.. waktu ni fayha mmg mcm tak cukup tido lagi..so.. bila dpt tempat duduk je aku trus BFkan fayha sampai dia tido semula.. pastu letak je kat carpet… Alhamdulillah.. sampai selesai solat baru dia bangun.. siap ada org selimutkan  fayha lagi..hehe… 
 ni encik suamiku tersayang..hehe
 sempat lepak2 pulak tuh..
otomen ada dimana2..hehe 

lepas breakfast… program pertama adalah pergi ke raudah.. taman syurga.. mmg aku berazam utk ke raudah bila tiba di masjid nabawi ni.. sepanjang dlm perjalanan ke sana, aku tak putus doa semoga dipermudahkan segala urusan kami… kalo dulu utk ke raudah mmg bertolak2 jugalah walaupun musim umrah je..  tapi kali ni lain pula caranya.. ada stesyen utk berenti dlm masjid tu.. ikut group… dlm sejam jugak la tunggu bersama jemaah umrah tabung haji yg lain…(tapi kalo nak pergi sendiri secara individu, boleh pergi terus je la..) sementara menunggu tu,  aku buat sembahyang sunat taubat, n juga beri salam n berdoa utk rasulullah dan sahabat..(perempuan mmg tak boleh masuk kawasan makan nabi Muhammad).. bila tiba giliran group kami.. masih ada stesyen utk menunggu lagi sebelum ke kawasan raudah (kawasan ni kecil jek.. n utk wanita ada masa2 tertentu yg boleh masuk..sebb tu agak sesak sikit..bagi lelaki.. 24 jam boleh masuk..) tapi bila petugas utk tabung haji tu nmpak aku bwk budak kecik..trus dia tny..’ nak masuk cepat tak’.. aku pun jawab nak!.. 

Alhamdulillah..aku ngan mak aku n fayha di bawa masuk raudah ikut jalan lain.. short cut..hehe.. ikut laluan org keluar dari raudah…mmg tak perlu bertolak/berebut utk masuk..dlm hati tak berhenti ucap syukur pada Allah kerana telah memberi jalan yg begitu mudah utk ke raudah utk ku…(huhu..nangis nih..) di raudah juga aku berpeluang utk solat di kawasan depan (bahagian wanita)(ssebelah tmpat muaazin tu).. ya Allah.. juga amat bersyukur dpt solat dgn tenang dan dijaga oleh petugas yg memberi laluan dan menghalang org lain dari menolak kami bertiga…(masa ni jemaah tabung haji lain belum masuk raudah lagi…)(huhu..nangis lagi..) yg menarik dan menyentuh hati aku..fayha imani juga turut bersolat ketika di raudah…juga menarik perhatian org yg jaga diraudah tu..hehe…selepas solat.. kami berdoa di tepi kawasan raudah…(lepas solat tu pun ada doa kejap la..lepas tu bagi peluang org lain pulak bersolat..sila jgn pentingkan diri sendiri disana…)agak lama la jugak kami duduk dikawasan situ.. lepas baca doa2.. kami pulang ke hotel… 


gajah ini dibuat khas utk budak  2 org nih..oleh org yg kemas bilik tuh..kreatif..

balik bilik..rasa mcm tak sedap ati..oohh.. rupenye ku period pulak( walhal bukan time nak period pun sbnrnye sbb baru lepas period..) bile period je trus terasa rugi.. huhu..ye la sbb tak dpt nak beribadat di dalam masjid.. tp sesungguhnya perancangan yang maha ESA itu adalah yg lebih baik.. DIA telah menunaikan permintaanku utk solat dimasjid ini dan juga menjejakkan kaki ke raudah.. sekarang, masa utk aku menjaga anak2 pulak...(sblum pergi mmg selalu memikirkan bagaimana nak jaga anak2.. rupanya.. mudah saja rancangan yg diaturkan utkku utk jaga anak2...) so waktu solat yg lain hanya suami aku jek yg pergi sorang... tetapi di waktu lain kami pergi jugak kekawasan datarn masjid tuh.. cuma aku tak masuk dlm masjid la...
budak kean chicken pox..hehe
 ni masa program ziarah masjid quba..aku tunggu diluar jek la...
en suami... :)
 ni gambar masa round2 kat dataran masjid.. hotel yg kami duduk pun mmg depan dataran je...alhamdulillah...
 oh..ni imani dalam ring sling yg aku buat sendiri..hehe... mmg sgt membantu..
ni gambar ngan parents aku...lepas ziarah selamat tinggal di masjid nabawi..lepas ni dah kena pakai pakaian utk berihram pulak.. tu adalah stroller with buggy board yg aku bawak..


No comments:

Post a Comment