Thursday, March 24, 2011

MY D.I.Y PROJECT

Hah.. DIY? rajin sgt ke aku nak buat2 sendiri nih..hehe..terlebih rajin latu konon..kikiki (ke nak bajet murah jek sbnrnye..:p) ape la project nye tu yek..jeng..jeng..jeng...

Ni lah dia project DIY aku tu.. ape tu?..alas meja ke..kuikuikui...veil penantin la...hehe oh ye ni bukan untuk aku ye (tp mase buat tu pun dah berangan jd pengantin dah..hehe, anak2 pun ckp cantik kalo aku pakai..)ni untuk bakal pengantin bulan 4 nanti ye...iaitu adik ipar aku yng bakal melangsungkn hari pernikahan pd bulan 4 (alamak..lum tny lg baju yg aku anto jahit tu da siap ke lum ek..harapnye siap la ye..nak pakai mase majlis nnti)

Veil tu ape??haiyaa..takkan tak tau kot..hehe..ala yg pakai kat tudung tu..ala2 princess gitu..hehe kalo dlm BMnye org sebut layah (tringat pulak mase aku kawen dulu ..hhehe) disebabkan aku ditugaskan untuk cr tudung n veil untuk adik ipar aku tu..so.. ape lg..nak beli siap ye mahal..lgpun kat sini aku taktau nk cr kt mane..kalo kat KL aku tau ler..hehe..bila dipikirkan... kat area tmpt aku keje ni bnyk kedai jual bahan2 pengantin..so aku mengambil keputusan untuk buat sendiri jek... ape lagi..beli organza 1.5m (memula nak bli kain net lembut..tp mase tu kedai tu takde pulak yg kaler putih...rembat organza jek la) ngan renda manik da siap dlm 3 m...( memula nak beli lace jek..pastu gunting bhgian tepi..tp aku teramatlah malas mase tu..so amik yg da siap jek..siap manik n labuci skali tau..)

Cara nak buat mudah jek..(lupe lak nak amik gambo mase tgh buat ni..)
  • memula bentangkan kain organza tu... 
  • kemudian renda manik td disambungkan agar hujungnya bertemu
  • pastu letak kat kain organza..kasik shape bulat je trus, senangkan..
  • pastu gamkan/pinkan sket kat renda ngan kain tu supaya renda tu tak gerak2 lg dah( aku pakai gam UHU jek nak lekatkan..punye le malas kan..hehe)
  • then jahit kan renda td kat bhgian blakang ( aku jahit bodo2 jek..bukan nampk pun..hehe...tp guna le benang putih ye)
  • bila dah jahit semua...gunting kain tu btul ikut shape renda bior nampak tak serabai..
  • done!dah bole pakai dah...
So..ni lah hasil nye ye...harapan aku agar ianye boleh dipakai adik2 lain..kan dah jimat disitu kan bang..kreatip tak ayang..heheh (ada tiga org adik ipar pompuan lg yg blom kawen)

close up renda wif manik n labuci

2 comments:

  1. cantik tu. rajin dan pandai wat.

    tak pernah buat. masa kawen dulu sewa jer..

    ReplyDelete
  2. hehe...tu la..sy pun mase kawen dulu sewa jek..tak terpikir pun nak buat...

    ReplyDelete