Monday, October 8, 2012

kek lapis cheese personaku..


okeh..smlm ptg aku buat kek lapis nih.. saje je membuang masa dgn masak2 pulak..hehe.. resepi nih aku cilok dr blog ryoazhar.. tanpa banyak citer..ni resepinye yg aku gunapakai...(tp aku buat sikit jek..sbb baru nak cuba..so ingrediants semua aku kurangkan 1/2..)


Kek Lapis Cheese Persona 
by : ryo@ryoazhar.blogspot.com


Bahan2: (Saiz 9x9)(aku buat dlm bekas plastik empat segi sama tu ..8x8 ke agaknya saiznya..aku pun tak tau..itu je bekas yg availabale smlm)
A:
· 2 bungkus biskut marie perisa coklat-lebih kurang 600 g (ryo guna jenama LEE) - aku guna 1 bungkus..tu pun tak semua..
·  500 ml susu segar,dipanaskan - aku guna susu cair jek pasal sus segar takde..dlm 200ml je
B:
·500 g cheese cream (Philadelpia/Tartura) - aku guna 250g je
· 10 ml susu segar - aku guna susu cair jek
· 1/2 cawan gula halus - aku guna 1/4 je
Caranya :
1.Satukan cheese dan gula halus,pukul sebati
2.Masukkan susu segar sedikit demi sedikit,jangan sampai adunan terlalu cair
3.Pukul lagi hingga kembang dan sebati,ketepikan
4.Sediakan bekas yang di alaskan terlebih dahulu dengan plastik/kertas minyak/baking paper.
5.Panaskan susu segar,padamkan api.
6.Ambil sekeping2 biskut dan celup ke dalam susu (suam2 panas)..terus susun dalam bekas..(Celup 1 saat je taw)
7.Pastu sapukan adunan cheese di atasnya,ratakan
8.Ulang proses melapis biskut,kemudian sapukan lagi adunan cheese tadi
9.Ulang proses melapis hingga habis,biarkan lapisan cheese di atas sebagai lapisan terakhir.
10.Kemudian,kisar baki biskut yang ada,taburkan dengan cara menapis serbuk biskut tu dia atas lapisan cheese.(Kalau pakai jenama LEE,boleh ramas2kan je dalam penapis tu..jadi serbuk lah ia..)
11.Tekan2 sikit permukaan tu..masukan dalam peti sejuk,biarkan selama 6 jam sebelum dipotong.

2 comments:

  1. Assalamualaikum.. wahhh buang masa pun jadi kek lapis sedap ha... saya buang masa apa pun tarak.. heheheh.. nyum nyum.. sedapnya..

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam.. hehe..time tgh rajin mmg mcm ni..ekeke..

    ReplyDelete